Antje Anzi o 40 latach IBC SOLAR na rynku

W tym roku maj mija nam zdecydowania pod znakiem świętowania.

W związku z obchodami jubileuszu 40-lecia IBC SOLAR na rynku, zorganizowaliśmy w naszej głównej siedzibie, w Bad Staffelstein, Dzień Otwarty i zaprosiliśmy wielu gości do wspólnej celebracji. Była to niepowtarzalna okazja do sprawdzenia, co ciekawego kryje się za murami firmy oraz jak od środka wygląda nasze biuro i laboratorium PV SUNLAB, w którym wszystkie moduły poddawane są rygorystycznym testom przed wysłaniem do klienta.

Czas jubileuszu to doskonała okazja do podsumowań i ustalenia planów rozwojowych w firmie. Dlatego zapytaliśmy Antje Anzi, naszą Director Solutions International o najważniejsze wydarzenia na przełomie ostatnich czterdziestu lat oraz jak wyglądała oferta IBC SOLAR kiedyś i teraz. Anjte opowiedziała o aktualnej sytuacji na rynku branży PV oraz zdradziła plany na najbliższą przyszłość. Zapraszamy do przeczytania krótkiego wywiadu!

  • Czy można powiedzieć, że jakieś decyzje czy wydarzenia w ciągu tych 40 lat były szczególnie ważne w budowaniu pozycji rynkowej firmy?

Przez cały czas zwracamy szczególną uwagę, aby dostosować nasze produkty i usługi do potrzeb konsumentów. Oprócz przysłuchiwania się i reagowania na potrzeby rynku od samego początku aktywnie kreujemy rozwój branży. Od 1986 roku założyciel naszej firmy, Udo Möhrstedt organizuje sympozjum PV w zabytkowym klasztorze Banz w Bad Staffelstein. Mowa o wydarzeniu pod nazwą "Fotowoltaiczna energia słoneczna", które istnieje do dziś i odbywa się co roku w Niemczech. W 1992 roku, kiedy o elektromobilności jeszcze mało kto słyszał, zmodernizowaliśmy pięć samochodów marki Volkswagen Polo na auta z napędem elektrycznym. Co prawda innowacyjne jak na tamte czasy tzw. Electro Foxy mają już lata świetności za sobą, jednak do dzisiaj jeżdżą na ulicach i z powodzeniem docierają do celu wykorzystując do tego zieloną energię.

  •  W jaki sposób oferta IBC SOLAR na przełomie ostatnich lat. Czy można powiedzieć, że któraś z innowacji okazała się kluczowa zarówno dla rozwoju waszej firmy, jak i rynku?

W 1982 roku rozpoczęliśmy swoją działalność pod nazwą IBC – International Battery and Solar Power Consulting, zajmowaliśmy się wtedy dostarczaniem systemów fotowoltaicznych. Ofertę poszerzyliśmy w 1998 roku, kiedy wprowadziliśmy na rynek swój pierwszy moduł PV własnej marki. Warto też dodać, że w 2011 roku jako pierwsi wypuściliśmy na rynek produkty do magazynowania energii wykorzystując baterie słoneczne, a dwa lata później stworzyliśmy system montażowy dla dachów płaskich, IBC AeroFix. Bez badań i modernizacji nie ma mowy o rozwoju w naszej branży. Branża fotowoltaiczna i magazynowania energii wciąż regularnie i w krótkich odstępach czasu wprowadza na rynek wiele innowacji. Dotyczy to zarówno nowych, mocniejszych ogniw fotowoltaicznych, jak i bardziej wydajnych technologii magazynowania. Dlatego też regularnie wspieramy duże instytuty badawcze i testowe w różnych projektach badawczych i jesteśmy bardzo aktywni w tej dziedzinie. Ponadto kładziemy duży nacisk na rozwój: od komponentów PV produkowanych pod marką własną (na przykład systemów montażowych) i rozwiązań konstrukcyjnych po rozwój oprogramowania dla naszego autorskiego narzędzia do planowania PV dla instalatorów oraz stałe doskonalenie kompetencji w dziedzinie usług i wsparcia klienta.

  • Czy odczuwalny jest wzrost zainteresowania jakąś konkretną grupą produktową?

Popyt na systemy fotowoltaiczne stale rośnie zarówno w segmencie domów jednorodzinnych, jak i w sektorze komercyjnym. Powodem tego są przede wszystkim rosnące ceny energii elektrycznej. Na nasze 40. urodziny razem z naszymi Partnerami Premium przeprowadziliśmy ankietę, z wyników której wyciągnęliśmy bardzo ciekawe wnioski. Okazało się m.in., że inwestorzy detaliczni, którzy montują fotowoltaikę na dachach swoich domów stanowią 72% respondentów, w porównaniu do inwestycji komercyjnych, stanowiących 28% ankietowanych. Prosumenci decydują się na instalacje PV z kilku powodów. Prawie wszyscy biorący udział w badaniu (96%) wskazali na możliwość uniezależnienia się od rosnących kosztów prądu. Istotnym powodem dla ankietowanych była także samowystarczalność energetyczna (78% wskazań) oraz działanie w zgodzie z ideą zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska (54%). Dodatkowo, w ostatnim czasie zauważamy coraz większe zainteresowanie magazynami energii, ponieważ jest to przyszłościowa inwestycja, która pomaga w uniezależnieniu się od lokalnego operatora.

  • Jak można określić obecną sytuację panującą na rynku branży PV?

Obecnie dostrzegamy wyzwania, z którymi branża odnawialnych źródeł energii będzie musiała się zmierzyć. Mowa tutaj o dwóch obszarach, takich jak problem z opóźnieniami w transporcie międzynarodowym i niedobór materiałów, zwłaszcza w sektorze elektronicznym. Przy rosnącym zapotrzebowaniu na systemy montażowe oraz magazyny energii te kwestie mogą być znaczące dla rozwoju branży PV. Technologia ta staje się coraz bardziej popularna i widzimy wzrost jej wykorzystania we wszystkich segmentach rynku. 

  • Jakie są plany IBC SOLAR na najbliższe miesiące?

Mając na uwadze najbliższe lata, realizujemy jasną strategię rozwoju zarówno w naszych obszarach działalności, jak i w zakresie liczby pracowników w naszej firmie. Zawsze szukamy utalentowanych ludzi, którzy interesują się fotowoltaiką i energią odnawialną, a także są ambitni, zmotywowani i zaangażowani. Obecnie mamy również kilka interesujących ogłoszeń o pracę. Sektor PV jest bardzo atrakcyjny i w najbliższych latach będzie się nadal rozwijał. W nadchodzących latach planujemy również inwestować w tworzenie kolejnych oddziałów, dalszą rozbudowę naszego centrum szkoleniowego i sektora e-mobilności w zakładzie w Bad Staffelstein. Więcej nakładów finansowych będziemy też przeznaczać na sektor magazynowana energii.